Kan man överhuvudtaget hitta din hemsida? Det är en fråga som du bör ställa dig själv om du drömmer om att ha en framgångsrik hemsida eller webbshop. Internet består trots allt av otaliga hemsidor och webbshops som delar samma vision – att vara synliga och lättillgängliga för besökare och konsumenter.
I det här inlägget delar jag tre tips med dig som optimerar din hemsidas synlighet och lättillgänglighet på internet genom sökmotoroptimering.

seo-optimering-blog-1024x650

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Att sökmotoroptimera en hemsida eller webbshop innebär att man aktivt använder specifika sökord och meningar som folk använder i sina sökningar på ex. google. Ofta refererar man till sökmotoroptimering som SEO, vilket står för Search engine optimization. Genom att SEO-optimera din hemsida, ökar sannolikheten att potentiella kunder hittar till din hemsida. Här får du tre enkla SEO-tips som hjälper dig att optimera din synlighet och tillgänglighet på internet.

  • Välj några specifika sökord
    I grund och botten handlar SEO om att identifiera de sökord, som folk använder för att hitta det du erbjuder i din verksamhet. Därför bör du överväga vilka ord du själv hade använt för att hitta din hemsida. Fråga gärna dina kunder och andra människor i din närhet vilka ord de använder för att beskriva din produkt.

    När du har valt dina sökord och meningar, kan du prova att söka på dem för att se vilken placering din hemsida har på exempel Google. På så sätt kan du enkelt skapa dig en uppfattning om hur du själv ligger till i placeringen, men också för att evaluera dina konkurrenter.

  • Använd dina sökord genomgående
    När du har valt dina sökord kan du sätta igång med att implementera dem i texten på din hemsida. Din hemsida ska självfallet vara lättförståelig för dina besökare och konsumenter, men ur ett synlighetsperspektiv, är det lika viktigt att sökmotorerna kan förstå vad din sida handlar om. Skulle det vara så att sökmotorerna inte ser din hemsida som ett relevant alternativ till vad dina potentiella kunder söker på, så kommer inte heller din hemsida att föreslås.

    Se därför till att dina sökord och meningar är återkommande i dina texter och använd det gärna i hemsidans URL, i överskrifter och framförallt i texten på förstasidan. Observera däremot att SEO-optimering endast leder till att potentiella kunder lättare hittar din hemsida. När de väl är inne på din hemsida så är det upp till dig att ha implementerat sökorden på ett diskret sätt, så att kunden fortsatt intresserar sig för din produkt eller tjänst.

  • Beskriv, beskriv, beskriv
    Det är enormt viktigt att du har beskrivande och informativ text på din hemsida. Det hjälper dig med att behålla både dina potentiella kunder och sökmotorernas uppmärksamhet. Se till att din förstasida precis beskriver vad dina kunder kan förväntas hitta på din hemsida. Ett annat tips är att se din potentiella kunds besök som en resa på din hemsida.

    Förvänta dig att en intresserad potentiell kund, klickar sig runt på din sida för att söka mer information. Se därför också till att samtliga undersidor förmedlar ett specifikt budskap med välskriven information samt att alla rubriker på hemsidan är tydliga och informativa.

Att identifiera och använda sökord och meningar som gör din hemsida mer synlig, är ett av de enklaste sätten att sökmotoroptimera din hemsida på. Självklart så finns det också många andra saker som du kan göra för att förbättra din placering på sökmotorer som Google etc.

Tyckte du om det här inlägget?
Du kanske också vill läsa om hur du får ut det bästa av din webbshop.