På vår danska systerblogg publiceras en serie blogginlägg som handlar om hur du kan ”Vara smart på nätet”.

Detta tror jag att du som läser vår svenska blogg också kan dra nytta av. Därför kommer jag att ”låna” hela bloggserien och publicera den här på vår svenska blogg.

Du som inte har några problem med att läsa danska kan läsa blogginlägget på danska.

Just denna artikel handlar om SEO – Search Engine Optimization.

Skulle du kunna tänka dig att få fler kunder? I så fall är din webbplats ett bra ställe att börja på.

Du kanske har stött på förkortningen SEO – Search Engine Optimization = Sökmotoroptimering tidigare.

Är du redan expert på SEO finns det kanske inte så mycket nytt att hämta här men vill du lära dig grunderna för att driva mer trafik till din webbplats och därmed få fler kunder, håll ögonen öppna.

SEO kan kännas som en svår sak att ge sig i kast med. Här kommer jag att att på bästa möjliga pedagogiska vis att försöka guida dig igenom några steg för grundläggande sökmotoroptimering.

Det är den organiska sökningen som är gratis och inte de betalda sökorden som kallas Google Adwords som kommer att behandlas i detta inlägg.

Huvudsyftet med SEO är att du ska synas i sökmotorerna – Google, Bing, etc. och sedan få besökaren att klicka sig vidare till din webbplats. Hur sker då detta? Ja, det är här som det finns råd att hämta.

Det absolut viktigaste när du skriver text, rubriker, titel tags och allt annat som jag kommer in på om ett ögonblick. – Kom ihåg läsaren! Han/hon är alltid det viktigaste och Google kommer på andra plats.

Vilka sökord ska jag använda?

Du måste börja med att bestämma vilka sökord du vill vara sökbar på. Tänk som din besökare vad skulle han/hon söka på? Tänk på nyanserna – Det är till exempel skillnad på löparskor och träningsskor.

Undersök vilka ord kunderna använder, titta igenom e- post från dina kunder. Du kan också använda Googles eget verktyg för att hitta rätt sökord (eller annat verktyg). Det räcker inte med enbart ett ord, hitta fler ord och gärna fraser som du kan använda.

När du har hittat rätt sökord, är du redan en god bit på väg. Att hitta rätt sökord är något av de viktigaste för att komma igång med SEO.

När du börjar använda dina sökord måste du dock vara noga med att inte överdriva användandet av orden – det ser Google direkt och det är inte bra. Mer om det senare.

Bra rubriker är viktiga

Det är inte bara viktigt för din rankning i Google att du skriver bra rubriker. Rubriken är precis lika viktig för den som besöker din sida, eftersom rubriken hjälper till att berätta vad sidan handlar om.

I många system kan du använda Hx taggar för dina rubriker. Det rekommenderas att använda h1 för den första rubriken och sedan h2 för underrubriker, H3 för under-under-rubriker, etc. Använd gärna dina sökord i H1 rubriken.

När du bygger din sida är det också viktigt att ha en bra URL-adress. URL-adressen är den som står längst upp i din webbläsare, till exempel www.e-conomic.se.

Om du gör en URL som berättar vad sidan handlar om, hjälper det både Google och besökaren. www.e-conomic.se/support berättar till exempel mer om sidans innehåll än www.e-conomic.dk/id=page289.

Få andra att länka till dig

En annan hit för att hittas i Google – länkar. Om du samarbetar med några leverantörer, fråga dem om de vill länka till din sida. Ju fler som länkar till dig desto mer trovärdig framstår din sida.

Du kan även köpa- eller byta till dig länkar. Detta är dock något som Google kan räkna ut och om du upptäcks kommer du att straffas för att du försöker fuska dig till en bättre sökplacering.

Straffet för att fuska sig till en bättre placering är inte böter eller liknande. Utan straffet är att du hamnar långt ner i sökresultaten på Google och efter det är det inte många som kommer att hitta till din webbsida.

Var noga med att inte återanvända text

Google upptäcker även om du återanvänder eller ”copy-paste” text .

Har du till exempel både en nyhetssida och en blogg och du vill skriva om dina nya fina varor på båda ställena. Använd inte samma text två gånger utan skriv om den men glöm inte dina sökord.

Återanvänder du en rad, eller ett enda stycke, kan det gå vägen men återanvända en hel text, då kommer Google att upptäcka det.

Arbeta också med dina länktexter. Länktexter är de texter som du klickar på. Till exempel:

Det är en dålig idé att skriva ”Läs mer om de nya löparskor här

En bra textlänk berättar för besökaren vad denna kan förvänta sig om de klickar på länken. Försök istället med: ”Se våra nya löparskor.”

Nu dyker du upp i Googlesökningen – vad händer sen?

Nu finns du med bland sökresultaten. Det är nu som du ska se till att kunderna stannar hos dig och inte surfar vidare till konkurrenten.

Det är här som din title tag eller rubrik kommer in i bilden. En titel tag är lika viktig som titeln på en bok. Det den som ska fånga läsarens uppmärksamhet. Titeln taggen är också väldigt viktigt för Google – något av det viktigaste faktiskt.

Den text som beskriver din produkt eller tjänst ska helst vara så pass iögonfallande att besökaren inte ens ser de andra sökresultaten på Google eller Bing. Det är på det viset som du ska tänka på din titel tag. De flesta sökmotorer kan visa mellan 60 och 70 tecken i en titel tag.

Så ser title tag och metabeskrivning ut i HTML-kod

I title tagen är det viktigt att inte överdriva din användning av sökord. Google kan räkna ut att du fuskar om du skriver ”Löparskor.se – vi har löparskor i god kvalité, köp dina löparskor här.”

Din metabeskrivning är också mycket viktigt. Metabeskrivningen är den korta text som visas under rubriken när sökresultatenpresenteras i Google.

Så visas title tag och metabeskrivning i Google

Se metabeskrivningen som den korta sammanfattningen på baksidan av en bok. Titeln är inte alltid tillräckligt för att bedöma vad boken innehåller. Med en kort sammanfattning är det lättare att lista ut om du har valt rätt bok.

Viktigast av allt – skriv till läsaren

Dessa åtgärder kan ge dig en push i rätt riktning för att bli upptäckt av sökmotorerna.

Även om Google är en viktig aktör att ta hänsyn till när du skriver dina texter, glöm inte dina läsare. Det är de som besöker din sida som du skriver för. När allt kommer omkring är de som ska köpa dina löparskor i slutändan – inte Google.

Detta var den första delen av vår serie ”Var smart på nätet”.