Det här blogginlägget riktar sig till dig som är ny inom det område som heter e-postmarknadsföring. Du kanske har en blogg i dag och verkligen vill komma igång så att du kan skicka ut engagerade e-postmeddelanden och nyhetsbrev till dina kunder eller bloggläsare.

Men hur bär du dig åt för att få tag på e-postadresserna för just din målgrupp? Här får du 16 noggrant testade och effektiva uppbyggningsstrategier som används av proffsen.

E-postmarknadsföring---Bild-1-gul


Pengarna finns i listan

Pengarna ligger i listan – det vill säga e-postlistan. Det är naturligtvis sant, men samtidigt är det en sanning med modifikation. En e-postlista är nämligen inte bara en lista med e-postdresser.
Det lönar sig att försöka skapa en så kallad ”responsive email list”, alltså en e-postlista som innehåller människor som är uppriktigt intresserade av dig och dina produkter, som är engagerade och har köppotential. Om de inte är det så är listan helt värdelös!

Jag vill även passa på att inflika att det inte finns några genvägar när du ska bygga upp en bra lista. Låt dig alltså inte frestas av skumma (och olagliga) tricks som att köpa av e-postlistor från tredje part. Det kan innebära allvarliga konsekvenser för ditt varumärke och skapa oerhört mycket badwill.

 

Får det lov att vara lite skräppost? Eh, nej tack.

Ordet skräppost, eller spam som det heter på engelska och verbet ”spamma” kommer ursprungligen från en absurd och rolig Monty Python-sketch. Här blir restauranggäster tvingade att äta spam, även om de inte vill ha det. I överförd betydelse innebär ordet att motta mängder av e-post som du inte vill ha.

Om du har varit utsatt för det jag kallar e-postmarknadsföringens 4 I (irriterande, irrelevanta, intetsägande och idiotiska reklambudskap), så vet du hur du inte ska göra.

Att bli bombarderad med oönskad e-post som handlar om allt från Viagra till vitaminpiller är det värsta som finns. Och jag behöver knappt nämna att detta absolut inte gynnar dig eller dina produkter. Ingen kommer att vilja köpa dina varor eller läsa dina blogginlägg.

Men andra ord: Om du vill lyckas med e-postmarknadsföring ska du basera din e-postlista på godkännande och erbjuda engagerat och relevant innehåll av hög kvalitet och i övrigt ha ett förtroendeskapande och respektfullt beteende.

Tänk dig att har köpt e-postadresser och du skickar ut e-post. Då uppstår faktiskt ett helt annat problem sett ur marknadsföringssynpunkt. Vi bombarderas ju alla av tusentals reklambudskap varje dag, något som våra hjärnor omöjligt kan ta ställning till.

Som tur är har vi ett inbyggt litet filter i hjärnan (även kallat selektiv perception med lite finare ord). Vi har vant oss vid att sortera information utifrån det som vi inte är intresserade av. Det gäller framför allt från avsändare som vi inte känner till.

Mängder av mejl från en okänd avsändare som vi inte vill ha eller har godkänt, skapar irritation och kommer att innebära massvis av badwill och att ditt varumärke skadas. Dessutom kommer de allra flesta snabbt att avanmäla sig från nyhetsbrevet och skicka in klagomål. Resultatet är ett dåligt rykte och att du svartlistas hos anti-spam-företagen. Så tänk efter ett extra varv – oönskad e-post är definitivt inte vägen mot framgång.

 

Opt-in-processer

Innan du kan börja bygga upp din lista måste du skapa ett system som kan samla in e-postadresser som innebär att man aktivt ger sitt samtycke, så kallad ”opt-in”. Har du en blogg eller en webbplats som använder exempelvis WordPress, finns det en rad insticksprogram som du med fördel kan använda.

Nedanstående figur visar tre olika opt-in-modeller: single opt-in, confirmed single opt-in och double opt-in.

Med single opt-in anmäler man sig i ett formulär, därefter visas en tacksida på skärmen och man är anmäld. Det innebär i princip den som känner till din e-postadress kan anmäla dig utan att du behöver godkänna det – och utan att du vet om det.

Med confirmed opt-in får mottagaren däremot ett e-postmeddelande som informerar dem om att de är anmälda till företagets nyhetsbrev.

 

diagram-over-opt-in-processen

Dubbel opt-in-process – garanterat ingen skräppost


Minska risken för dåligt ryckte på nätet

En dubbel opt-in har fördelen att mottagaren får ett e-postmeddelande med en länk som man ska klicka på för att anmäla sig till e-postlistan. Det blir lite mer besvärligt att anmäla sig, men kvaliteten ökar eftersom listan bara består av personer som är verkligen intresserade av att höra från dig. På så sätt kan svarsfrekvensen öka med upp till 20 procent.

Vi på e-conomic vet att vi befinner oss i en gråzon med tanke på ovanstående rekommendationer. Vi arbetar dock på att ta fram en mer elegant lösning.

 

De 16 mest använda strategierna för att bygga din lista

Beskrivningen av de här strategierna kan kopplas till din konverteringsstrategi, som jag har valt att beskriva utifrån AIDA-modellen (läs mer nedan). Modellen är en effektiv hierarki med en tanke-, känslo- och handlingsfas.

Du ska först fånga din målgrupp där de befinner sig och göra dem intresserade av det som du kan erbjuda. Led in dem i den kognitiva fasen (tanke- och erkännandefasen) genom att först fånga deras uppmärksamhet och skapa intresse så att de får lust till att bearbeta ditt budskap.

Därefter handlar det om att få dem att anmäla sig till nyhetsbrevet. Du bör göra processen så enkel som möjligt. Besökaren ska inte behöva klicka mer än absolut nödvändigt. Ju fler klick, ju sämre konvertering.

Uppmärksamhet och intresse skapas ofta på sociala medier, via SEO, ryktesvägen, samarbeten, i artiklar, grupper, forum och liknande.

Det är först online som slaget utkämpas där du överbevisar och vinner kunder. Du måste ha starka argument, kunna överbevisa och vara stark i din argumentation. Leaden, alltså dina potentiella kunder, ska känna att värdet på deras e-postadress är samma eller högre än ditt värdeförslag, och att de får fördelar och utbyte för leadet.

Den sista lilla knuffen ges med hjälp av ett anmälningsformulär som enkelt och snabbt får dina potentiella kunder att anmäla sig.

 

E-postmarknadsföring

Få människor att agera på ditt e-postmeddelande

Låt oss ta en titt på vilka strategier du kan använda dig av. De är för överskådlighetens skull uppdelade i off-site- och on-site-strategier:

 

16 Off-site-strategier

1. Sociala medier

Träffa dina potentiella kunder där de befinner sig. I dag är det ofta på sociala medier. Lägg upp bilder, videor och annat på Facebook, Twitter, LinkedIn, Youtube, Pinterest och Google+ med en länk till den webbplats som du vill leda dina besökare till.

 

2. Joint venture med andra listägare

Ett mycket effektivt sätt att marknadsföra din webbplats och ditt nyhetsbrev på är att skapa strategiska allianser med existerande listägare som kan marknadsföra dig till sina kunder. Här är det viktigt att det finns en samstämmighet mellan listägaren och din målgrupp. Genom att betala en avgift kan du publicera en artikel eller en annons i den utvalda listägarens nyhetsbrev eller e-zine (elektroniskt magasin).

 

3. Forum och diskussionsgrupper

Det finns en rad olika diskussionsgrupper och forum på nätet, där människor möts och diskuterar olika ämnen. Var med i de här diskussionerna! Framstå som en expert på ditt område och bidra med goda råd och idéer. Då kommer du garanterat locka till dig människor som vill prenumerera på ditt nyhetsbrev

 

4. SEO (sökmaskinsoptimering)

Att sökmaskinsoptimera din webbplats eller blogg är alltid en bra idé om du vill hamna högst upp i sökresultaten vid sökningar på specifika ord och fraser på Google, Bing eller övriga sökmotorer. Det genererar trafik till din webbplats som du sedan kan konvertera till prenumeranter

 

5. Delningsmöjligheter på webbplatsen och i nyhetsbrev

Dina nuvarande kunder och bloggföljare kan fungera som ambassadörer för din webbplats, din blogg eller dina produkter. Bygg in en delningsfunktion på din webbplats eller i ditt nyhetsbrev (dela på Facebook och ”tipsa en vän”), så underlättar det för dina följare att dela innehåll och locka nya prenumeranter till din webbplats

 

6. Virala kampanjer

Kampanjer som sprider budskap via mun-till-öra-metoden (WOM) i människors privata och arbetsmässiga nätverk kan vara svåra att sätta igång och kontrollera. Men när du lyckas är de otroligt effektiva. Du kan använda virala marknadsföringstekniker för att sprida budskapet om din produkt och därmed skapa trafik till din webbplats eller din blogg.

 

7. AdWords och bannerannonsering

Traditionella annonsbanners i Flash, JPEG och GIF, textannonser på Google samt sociala annonser på exempelvis Facebook, LinkedIn och YouTube kan också vara ett sätt att skaffa kvalificerade leads till din webbplats. Välj exempelvis en PPC-betalningsmodell (Pay Per Click) där du bara betalar för de klick som leder en besökare vidare till din webbplats från en annons

 

8. Aktiviteter offline

Det är inte bara initiativ online som ger dig tillåtelse att skicka nyhetsbrev. Har du exempelvis en fysisk butik är det ett perfekt ställe att marknadsföra ditt nyhetsbrev på och få folk att skriva upp sig på din e-postlista. Du kan göra samma sak på mässor och liknande.
On-site-strategie

Utformningen och placeringen av anmälningsformulär är kritisk. Det måste sticka ut så att besökare vet precis vad de anmäler sig till. Du kan göra det med grafik, stora bokstäver och utvalda delar – exempelvis anmälningsknappen – i färger som verkligen syns. Själva formuläret ska vara så enkelt att fylla i som möjligt. Ofta är det förnamn och e-postadress de enda två fält du behöver. Om man måste fylla i för mycket information struntar många i att anmäla sig.

De viktigaste ställena att placera formulären är:

  • På Ingångssidan
  • I ”hello”-baren: Den bar som ofta finns högst upp på en webbplats, före den horisontella toppmenyn.
  • I toppen av en sidobar (Above the fold)
  • Direkt efter ett blogginlägg om du har en blogg
  • Längst ner på webbplatsen
  • På Om oss-sidan
  • Se nedan hur specialisten på e-postmarknadsföring Christina Klitsgaard har gjort det på sin webbplats (hon använder till och med en freebie, se strategi nummer 10).
Gratis E-bok (bild 4)

Så här ser ett snyggt formulär ut

Ett popup-fönster är en mycket aggressiv metod för att slå ett slag för ett nyhetsbrev, så använd metoden med eftertanke. Exempelvis bör fönstret bara visas en enda gång och inte poppa upp på varje sida man klickar på. Annars har det helt motsatt effekt. Så här ser popup-sidan ut på www.christinaklitsgaard.dk

 

E-postmarknadsföring - förmulär

Genomtänkt anmälningsruta med en tydlig ”avanmälningsfunktion”.

 

11. Incitament i form av freebie/giveaway

I dag ger människor utan vidare ut sina e-postadresser – om de får något för det. Ersättningen ska alltid vara samma eller helst större än det upplevda värdet av deras e-postadress.
Det kan vara allt från en gratis e-bok med tips och tricks, rapporter, videoutbildning, en bonusprodukt till en vitbok eller gratis prenumeration den första månaden. Det är en bra idé att göra böcker, rapporter och liknande i ett professionellt DTP-program och göra dem tillgängliga i PDF-format.

 

12. Lösenordsskyddad medlemssida

Ett annat bra sätt att få folk att anmäla sig till ditt nyhetsbrev är att skapa en medlemssida på din webbplats med innehåll och funktioner som har högt värde för din målgrupp. För att leaden ska få åtkomst till de här sidorna måste de uppge sin e-postadress.

 

13. Undersökningar

Onlineundersökningar kan också vara ett sätt att få folk att prenumerera på ditt nyhetsbrev. Ställ några frågor med olika svarsmöjligheter som man kan kryssa i. På tacksidan, alltså den sista sidan, skapar du en möjlighet att anmäla sig till ditt nyhetsbrev.

 

14. Elektroniska underskrifter (e-petition)

Många välgörenhetsorganisationer genomför digitala underskriftsinsamlingar där man kan ”skriva under på” att man stöttar en viss sak. I samband med det här kan man erbjuda människor att anmäla sig till nyhetsbrevet för att hålla sig uppdaterade.

 

15. Formulär på bekräftelsesidan vid köp (webbshop)

Har du en nätbutik där dina kunder kan lägga varor i en varukorg och betala online, kan det vara bra att erbjuda möjlighet att anmäla sig till nyhetsbrevet på bekräftelsesidan i inköpsprocessen.

 

16. Tävlingar

Många älskar tävlingar. Möjligheten att vinna något är ofta ett starkt incitament att anmäla sig till företagets nyhetsbrev i samband med att man anmäler sig till tävlingen. Men tänk på att kvaliteten på de prenumeranter som genereras med den här metoden kan vara förhållandevis låg.

Nu är det din tur. Välj de listuppbyggningsstrategier som passar dig, din budget, ditt företag och din blogg. Skriv gärna en kommentar om dina erfarenheter här på bloggen.

Lycka till med din lista!