Under morgonen tisdagen den 15:e mars upplevde många användare att systemet gick långsamt. Här kan du läsa en förklaring till vad som orsakade de långa svarstiderna.

Vid 07.50 upptäckte vi små tecken på att vår databas var tungt belastad trots att det bara var få användare online. Under den närmsta timmen kunde vi se att trycket på våra databaser snabbt intensifierades.

Vi undersökte vad som potentiellt kunde ligga belastningen, men kunde inte omedelbart identifiera problemet.

Vi bestämde oss därför kl 11.30 för att stänga för nya användare som ville logga in. Det innebar att de kunder som redan var online, kunde fortsätta arbeta. Däremot så blev användare som försökte logga in, stoppade.  Detta resulterade i att användare inte kunde logga in mellan 12.00 och 12.20 då vi öppnade upp spärren igen.

Efter kl. 12.20 hade belastningen av våra databaser avtagit och problemet återkom inte. Vi har nu kunnat konkludera att den höga belastningen orsakats av en fix som var avsedd för att göra systemet snabbare. Paradoxalt nog hade den motsatt effekt och därför upplevde vi en ökad belastning trots att vi endast hade ett fåtal kunder inloggade.

Vi har nu åtgärdat problemet och genomfört en lösning som vi hoppas kommer att förbättra stabiliteten och samtidigt öka hastigheten av systemet. Vi ber så hemskt mycket om ursäkt för olägligheten.