Om du är en av dem som har en webbshop, så är jag säker på att ditt huvudsakliga mål är att fler kunder handlar via din webshop och att du på så sätt säljer fler produkter från dina digitala hyllor. Det låter nästan lätt som en plätt när man säger det, men vet du hur du ska göra för att lyckas? Vad ska du t.ex vara uppmärksam på för att få dina online kunder att trivas?

Konkurrensen mellan webshops är stenhård, och många misslyckas dessvärre med att utnyttja plattformarna till dess fulla potential. Det är t.ex. avgörande, att överväga hur användarvänlig din hemsida är, vilken kundservice du kan erbjuda, UX design och din synligheten på nätet. Är det så att du missar att överväga något av ovanstående, så är risken stor att dina besökare hoppar över till dina konkurrenter. Lyckligtvis så finns det många saker du kan göra för att optimera din webbshop. Här får du 6 enkla tips på hur du går tillväga:

man-working

Gör det enkelt: Det är väldigt viktigt att besökare snabbt får reda på vad du säljer och hur de går tillväga för att köpa det. Du har inte mer än ett fåtal sekunder till att överbevisa en besökare om att hon eller han ska stanna. Du kan bland annat använda dig av bilder eller videos för att enkelt visa vad du säljer. På så sätt försäkrar du dig också om att din besökare direkt får se din produkt från sin bästa sida.

Kundservice är A och O: Det finns en uppsjö av aktiva webbshops online idag som säljer precis samma produkt som din verksamhet. Därför är det extremt viktigt att din webshop urskiljer sig på ett positivt sätt. Ofta kräver det enormt lite att erbjuda en bra kundservice. Det är faktiskt så, att en bra upplevelse av kundservice, kan göra att dina besökare blir kunder och att de blint väljer din webshop vid nästa tillfälle. Bra kundservice kan bland annat innebära att:

  • Bytesrätt: Berätta kort och precist om hur länge de har bytesrätt, vilka garantier de har när de handlar i just din webshop. Försäkra dig om att informationen är lättillgänglig för din kund.
  • Tillräckligt med tid för returnering: Genom att erbjuda en lång period för returnering, ger du dina kunder en extra lyx att få byta deras felköp. Du vinner helt enkelt din kunds hjärta genom att erbjuda dem den möjligheten.
  • Ärlighet kring leveranstid: Som nätshoppare vill man gärna veta precis när ens order blir levererad. Kom därför ihåg att alltid vara ärlig med hur lång tid det tar för produkten att skickas till kunden. Lova inget du inte kan hålla. Det är bättre att vara ärlig om en lång leveranstid än att inte hålla vad man lovat om en kort leveranstid.
  • Tilläggstjänster: Erbjuder du t.ex. möjligheten att få produkten inpackad? Glöm då inte att berätta det på din förstasida. Ta till vara på alla små saker runt din produkt, som kan innebära att kunden väljer dig framför dina konkurrenter

Bra betalningsmöjligheter
Försäkra dig om att din webbshopslösning är integrerad med flera olika betalningslösningar, så att dina besökande enkelt kan betala direkt på sidan.
Skapa en läcker design
Om dina produkter är snyggt presenterade med professionella bilder och en bra text, är sannolikheten större att dina kunder faktiskt vill köpa dem.
Ansvara för att din hemsida är lätt att hitta
Synlighet på nätet är något av det viktigaste som finns för dig som har en webshop. Viktigast av allt, är att dina kunder kan hitta dig när de söker på Google. Om
Din hemsida ska vara mobilanpassad
Du vet hur enkelt det är att vara aktiv på mobilen framför TV:n en fredagskväll eller på tåget till jobbet en tisdagsmorgon. Det spelar liksom ingen roll vart man är, man förväntar sig att kunna göra allt möjligt på sin telefon – det gäller även shoppa. Därför är det extra viktigt att se till att välja en webshops-leverantör som erbjuder en mobilanpassad version.

Gillade du det här inlägget?
Du kanske också vill läsa:
Förvirrar din hemsida mer än den förklarar?