Du känner kanske igen det. Du surfar på nätet och kommer av en slump in på en hemsida som är så dåligt strukturerad att du får helt ont i huvudet. En hemsida, som faktiskt förvirrar mer än den förklarar. Den typen av hemsida  finns det dessvärre riktigt många av. Vill du gärna undvika att din hemsida uppfattas som dåligt strukturerad, och bespara alla besökare från huvudvärk, så läs vidare.

När du strukturerar och designar din hemsida, så är det viktigt att din målsättning inte är att överösa den med för mycket coola funktioner. Istället bör fokus ligga på att din hemsida förmedlar rätt budskap i förhållande till din verksamhet. Kom ihåg att även om du har 100% koll på din verksamhets målsättning, så har inte dina besökare det. Därför är det också viktigt att du på ett tydligt och enkelt sätt, guidar dem igenom, din hemsidas huvudsakliga mål. Här får du 8 tips på hur du kan göra för att förbättra din hemsida:


website

Klart budskap
Det är viktigt att du försäkrar dig om att din verksamhets budskap framgår klart och tydligt – både genom din design men även sättet du formulerar dig. Besökaren ska vara säker på att han eller hon har hamnat på rätt hemsida. Därför är det också viktigt att du direkt presenterar din service eller produkt.

Sätt ett tydligt mål
Mitt andra tips är att definiera ett klart mål för vad du vill ha ut av din hemsida. Detta måste du därefter förmedla tydligt till besökaren. Kan man köpa något? Jämföra marknadens produkter? Kanske något helt annat? Låt din besökare veta direkt när han eller hon kommer in på hemsidan.

Läcker design
Din design ska vara enkel, läcker och strikt. Använd design för att visa vilken typ av verksamhet du har. Logos, bilder, färgval och teckensnitt, är alla viktiga komponenter som du bör överväga – de förmedlar ditt budskap visuellt.

Enkel struktur
Navigation. Navigation.Navigation. Det är extremt viktigt att din hemsida är lättnavigerad och att huvudkategorier, underkategorier och placeringen av dessa är genomtänkta. Om de inte är det kommer flertalet besökare att tappa tålamodet på din hemsida – och i värsta fall, välja att inte besöka den igen.

Samma teckensnitt
Det är även viktigt att du kontinuerligt använder samma teckensnitt på din hemsida. På så sätt framför du ditt budskap utan störande moment, vilket är fördelaktigt både för dig och besökaren.

Begränsa dig
Det spelar inte någon större roll hur många olika sidor, huvudmenyer eller undermenyer din hemsida har, så länge strukturen på din hemsida är uppbyggd på ett sätt som ger mening och förmedlar ditt budskap. Då räcker det. Du behöver inte överösa den med mer innehåll – less is more.

Använd länkar
Kom ihåg att länkar till dina sociala medier, nyhetskanaler och liknande på din hemsida, kan vara fördelaktigt att ta med då dina besökare enkelt kan navigera vidare efter eget intresse. Att ge dina besökare den möjligheten, gör ofta att deras upplevelse på din hemsida uppfattas som positiv.

Hoppas att du tyckte om inlägget.
Du kanske gillar att läsa de här också:
Cookies: Därför hjälper det att rensa bort dem
Ge ditt varumärke mer tyngd – designa din egen faktura