Av Maria Edlefsen

Gerillamarknadsföring handlar huvudsakligen om att få största möjliga uppmärksamhet genom att använda få men kreativa medel.
 
Kampanjer som baserar sig på gerillamarknadsföring är oftast oväntade och okonventionella, potentiellt interaktiva och gärna målinriktade tack vare sin placering.

Gerillamarknadsföring syns oftast ute på gator, torg, stationer eller i parker. Om kommunikationsformen är engagerande, unik och tankeväckande, bidrar det ofta till att budskapet sprids viralt. Verkligt kreativa exempel på gerillamarknadsföring letar sig nästan alltid till medierna.
 
Om du exempelvis arbetar med en mindre marknadsföringsbudget och vill göra något som skiljer dig från konkurrenterna, kan gerillamarknadsföring vara intressant för dig. Det kräver lite mod och kreativitet, men i gengäld blir den ekonomiska insatsen överkomlig. Därför är gerillamarknadsföring perfekt för nystartade och mindre företag.
 
Här kan du se några av de mest berömda exemplen på gerillamarknadsföring från Pilot och Folmers Kaffe. Förhoppningsvis kan de inspirera dig och ditt företag till att tänka i nya och otraditionella marknadsföringsbanor.

 

1. Tidszon

 

Tidszone

Den schweiziska klocktillverkaren IWC och kommunikationsbyrån Jung von Matt står bakom det här geniala inslaget. Här har de gamla säkerhetsstropparna i bussarna använts som reklamplats. Stropparna, som är designade med bilder av klockan Big Pilot, ger passagerarna möjlighet att se hur deras bara handled skulle se ut om de hade en Big Pilot-klocka på sig. Humoristiskt, relevant och precist.

 

2. Dagliga bönor vänt mot mocka


Dagligebønner

En ångande kloakbrunn på New Yorks gator täcktes med ett luftigt material som föreställer en kopp varmt kaffe.
Effekten är fantastisk – alla stannar till och blir sugna på en kopp kaffe. Bort med gamla med trista brunnslock. Säg istället godmorgon till stora, ångande kaffekoppar på gator, torg och i gathörn. Kaffebönerna blev hörda. Billigt, äventyrligt, fantasifyllt och 3D. Personerna bakom Folgers kaffe kan verkligen vara stolta över sitt arbete med gerillamarknadsföring.

 

3. Skrämselkampanj


Skræmmekampagne

 

Efter en större ombyggnad av Calgary Zoo, där 20 dinosaurier i naturlig storlek blev en del av den nya förhistoriska utställningen ”Dinosaurs Alive”, behövde Calgary Zoo marknadsföra sitt nya initiativ. Utgångspunkten blev sloganen ”mer verkligt – mer skrämmande”. Resultatet blev en slags omvänd skrämselkampanj där mötet med en trovärdig och skrämmande dinosaur var själva vinsten.

4. Järngrepp


Jerngreb

Ytterligare ett zoo som har tänkt kreativt är Köpenhamns Zoo. De har svept in fordon i den här bilden som på ett trovärdigt sätt skapar en fantastisk illusion av en boaorm som klämmer livet ur en köpenhamnsk buss.

 

5. Hårproblem


Hårproblem

Den här kampanjen av Saatchi & Saatchi är helt fantastisk – telefonledningar som näshår. Idén är enkel men genial. Den illustrerar på ett roligt sätt ett mycket personlig och kanske samtidigt känsligt problem: långa näshår. Om jag hade för mycket näshår skulle jag direkt försöka få tag på en näshårstrimmer från Panasonic.

 

6. Bakbunden


Bagbunden

Den schweiziska byrån AdvicoY&R står tillsammans med Acat.ch bakom den här busskampanjen för avskaffande av tortyr. Med hjälp av stora klistermärken som föreställer två bakbundna händer på baksidan av bussätena, skapar kampanjen en stark visuell bild. Illustrationen kombineras med texten ”offren är människor precis som du och jag”. Kampanjen placerar en avlägsen och obehaglig situation i mottagarens vardag och skapar empati i bussen genom inlevelse och konfrontation.

 

7. Hur långt kan man gå egentligen?


Hvorlangtkan man gå

Denna mer eller mindre smakfulla men mycket tankeväckande kampanj kombinerar många psykologiska faktorer. Kampanjen är uttänkt av den humanitära organisationen FeedSA, en organisation som arbetar för att förbättra villkoren för hemlösa och svältande människor på gatan i Sydafrika. Trots det växande antalet hemlösa, har många mer lyckligt lottade medborgare en tendens att titta åt andra hållet.
 
Därför valde FeedSA att placera bilder av svältande barn med utsträckta händer i botten av matvagnarna i livsmedelsbutiker. Budskapet betonades med texten ”se hur enkelt det är att ge mat till de som svälter”. Då alla matvaror läggs i vagnen ges de rent visuellt till barnet. Deras budgetvänliga budskap sågs hundratals gånger varje dag och resulterade i en markant ökning av donationer.