Din produkt eller tjänst kan vara i världsklass, men har du inga kunder så blir det svårt att driva en lönsam verksamhet. Som du säkert vet är det i stort sett alltid billigare att sälja till befintliga kunder än till nya. Lär dig mer om hur ett CRM-system kan hjälpa dig att få ordning på dina kunder och förbättra relationen med dem.


Så här säljer du mer till dina kunder

Vill du få en tydlig bild av vad dina kunder efterfrågar? Ett bra ställe att starta är omsättningsstatistiken i e-conomic. Här kan du få insyn i dina kunders köpbeteende och övriga aktivitet.

Du kan t.ex. se vem du har sålt en vara till och när. Det kan ge dig bra inblick i hur dina kunder tänker och vilka produkter de är intresserade av.

Det kanske visar sig att de handlar mer under vissa tidpunkter än andra. Det kan ge dig en indikation på hur och när det är bäst för dig att presentera kampanjer för dem. Det kan i sin tur bidra till att du ökar din försäljning.


Tänk utanför boxenTänk utanför boxen när du kontaktar dina kunder

När du känner dig nöjd med den info du samlat in kan du exportera kundens kontaktinformation. Det kan vara en bra idé att börja marknadsföra mot dessa kunder. Ta ställning till hur du ska gå tillväga.

Vilka kanaler fungerar bäst för just ditt företag? E-post, vanlig post, bloggning, sociala medier, skicka ut säljare, eller varför inte skicka en brevduva eller en flaskpost – det är bara din kreativitet (och dina pengar) som sätter gränserna.

Skämt åsido – omständigheter kring företag är unika. Därför kan det vara en bra idé att prova dig fram genom att kombinera de kanaler som du anser vara relevanta. Analysera, gör ett utskick, analysera och optimera – sen gör du det om och om igen.


Lär dig att skicka oemotståndliga och fängslande mejl

En av de tveklöst mest populära försäljningskanalerna är e-post. Det är inte en ny konstform jämfört med t.ex. Facebook, Twitter m.fl., men gör man det rätt kan det vara fantastiskt effektivt. Det är ett hantverk som man kan använda en livstid till att fullända, men grunderna kan bemästras med lite god vilja och ett par timmars arbete.

Det är viktigt att du är tydlig i din kommunikation – vad vill du att dina kunder ska göra eller på annat sätt ta ställning till? Den första beröringspunkten är ämnesfältet.

Bra ämnesfält

Ett bra ämnesfält beskriver mejlets innehåll, vilka fördelar budskapet har för kunden och vilket utbyte de får. Formulera ditt ämnesfält så att dina kunder får lust att öppna mejlet och läsa vidare istället för att kasta det i papperskorgen. Alla har ont om tid, förklara ditt ärende kort och koncist.


Smart integration mellan Mailchimp och e-conomic

Mailchimp är en marknadsföringstjänst där du kan organisera, segmentera och göra personliga massutskick så du träffar rätt kund i rätt tid. Visste du att vi har en kostnadsfri Mailchimp-app som du kan koppla mot e-conomic? Det är en suveränt smart app som överför dina kunddata från e-conomic direkt till Mailchimp.

Kom ihåg att det är viktigt att du följer gällande regler för e-postmarknadsföring så du slipper tråkiga överraskningar.
Om du vill optimera dina utskick är e-post ett bra alternativ eftersom det är lätt att mäta dina resultat.

Mjukvara såsom Mailchimp gör det enkelt för dig att hålla koll på och följa upp på dina kampanjer. Du kan t.ex. dra rapporter över dina resultat och det kan ge dig en förståelse för vad som fungerar eller inte fungerar i dina utskick. I takt med att du lär känna dina kunders behov och själv blir en skarpare marknadsförare kan det leda till fler och bättre affärer.


Vill du lära känna dina kunders behov på djupet?

Då kan ett CRM-system vara rätt för dig. Ett CRM-system hjälper dig att hålla koll på dina kunder. Det kan hjälpa dig att bibehålla och betjäna dina kunder samt hjälpa dig att ge dem bästa möjliga upplevelse så de vill fortsätta att handla hos dig.

Sammanfattningsvis är CRM-systemen utvecklade för att göra det lättare att hålla ordning på relationen till sina kunder.

Du kan integrera e-conomic med ett flertal CRM-system. Bl.a. har webCRM utvecklat en användarvänlig och säker molntjänst som är lätt att anpassa till ditt företags behov. Dessutom kan webCRM integreras kostnadsfritt mot e-conomic.

Här är ytterligare två CRM-system med integration mot e-conomic: iGlobe och Cenva Dynamics.

Vi hoppas dessa tips gett dig inspiration och idéer till att lära känna dina kunders behov ännu bättre.

Lycka till!

 

Var inlägget nyttigt?

Kommentera gärna nedan och ge oss dina synpunkter!