Är du ny i e-conomic och ska skicka din första faktura? I det här inlägget berättar vi lite mer om hur du enkelt kan komma igång att fakturera med e-conomic i vår fakturamall.

Det lättaste är att använda en redan färdig fakturamall, som finns klar att använda. Det finns även färdiga mallar för bland annat orderbekräftelser och påminnelser. Vill du lägga till din logotyp eller lägga till eller flytta text, så kan du enkelt göra det.

Du hittar alla dokument under fliken Fakturering och i vänstermenyn väljer du Övriga inställningar och sedan Design & Layout.

Vad ska fakturan egentligen innehålla?

När du ska skicka fakturor till dina kunder är det viktigt att du får med all viktig information. En faktura ska enligt Skatteverket innehålla information om:

  • Ett fakturanummer, som sedan inte får återanvändas.
  • Datum på när fakturan är skickad.
  • Namn på företaget, adress och organisationsnummer.
  • Kundens namn och adress.
  • Vilken typ av vara eller tjänst (typ/vikt/mängd/beskrivning).
  • Leveransdatum om detta avviker från fakturadatum.
  • Momsunderlag.
  • Momssats.
  • Momsbelopp.

Det kan vara bra att även lägga till kundens telefonnummer, ditt företags telefonnummer, eventuella kontonummer och e-postadress.

Du kan läsa mer om fakturamallar och fakturering i vår e-copedia.