guru_SE

Om du inte känner till B. Joseph Pine II eller har läst hans böcker, är det hög tid att du bekantar dig med honom – Joseph Pine är nämligen väldigt inspirerande och han har en unik förmåga att se in i framtiden.

Joseph Pine är författare, föreläsare och rådgivare för Fortune 500-företag, samt grundare till Strategic Horizons, som hjälper företag med att hitta nya sätt att skapa mervärde på.

Om du brinner för kommunikation och framför allt upplevelsekommunikation, känner du nog igen honom från duon Pine & Gilmore – Upphovsmännen bakom kommunikationsklassikern: The ExperienceEconomy: Work Is Theatre &Every Business a Stage.

 

Upplevelseekonomi

Det var nämligen här som Jospeh Pine lade grunden för sin idé: Företag måste tänka bortom de varor och tjänster som de säljer och använda erfarenheter och minnesvärda ögonblick som kan engagera varje enskild kund på ett personligt sätt och iscensätta unika upplevelser för kunderna.

Det här känner du kanske igen från koncept som Starbucks eller Build-a-Bear Workshop. Pines understryker att företag inte behöver sälja samma sak till alla, utan kan ge individuella kunder precis vad de vill ha till det  pris de är villiga att betala.

Visste du att det finns över 87 000 olika kaffekombinationer på Starbucks? Varför inte prova lite sirap i din morgonlatte, eller en cappuccino på sojamjölk, eller betala lite extra för att söt karamell på toppen av din Frappuccino? Möjligheterna är oändliga – du behöver bara kombinera just din favorit.

 

The progression of value - bild

 

Desto bättre och unik upplevelsen är, desto högre pris kan du ta.

Pine pekar på det ökande värdet av upplevelser i det moderna samhället, och berättar hur du kan använda upplevelser för att skapa mervärde hos dina kunder. Det handlar om hur du kan skilja dig från dina konkurrenter och skapa kundlojalitet genom värdeskapande kundupplevelser.

Arbetet med upplevelseekonomi och att iscensätta kundupplevelser medförde nya frågor om autenticitet. Joseph Pine insåg snabbt att dessa upplevelser bara skapade värde för kunderna om de förknippade dem med en viss grad av äkthet.

Autenticitet blir därför det viktigaste köpkriteriet när folk väljer vad de ska köpa och vem de ska köpa det av. Denna slutsats resulterade i ytterligare en banbrytande bok: Authenticity: What consumers Really Want.

Kort sagt: Joseph Pine har specialiserat sig på att hjälpa folk att se deras företag från helt nya vinklar.

 

Är du nyfiken på vad Joseph Pine skulle ge just dig för råd? Det kan du reda på här:

2011 gav Pine ut en ny bok: InfinitePossibility: Creating Customer Value on the Digital Frontier som går på djupet med användningen av digital teknik för att skapa nya upplevelser. Här presenterar han en ny värld  kallad Multiverset, där det verkliga och det virtuella förenas.

Samtidigt vänder ”Multiverset” upp och ned på vår uppfattning av tid, rum och saker genom att skapa nya världar – först i vår fantasi och därefter i våra erfarenheter.