Vi har tidigare berättat om hur du enkelt fakturerar i e-conomic. I det här inlägget ska vi berätta lite mer om hur du på bästa sätt kan skicka påminnelser i e-conomic om dina kunder glömmer att betala sina fakturor.

Fyra funktioner som du kan använda i din påminnelseprocess

Som du kanske redan vet, är det inte helt ovanligt att kunder inte betalar deras fakturor. Därför kan du på ett enkelt sätt påminna dem om att de fortfarande inte har betalt sin faktura.

I det tidigare inlägget pratade vi om att det är bra om din bokföring är uppdaterad, så att du är säker på att alla inbetalningar är registrerade. Därefter ska du hitta de kunder som ska ha en påminnelse och sedan ska du bestämma dig för vilken påminnelsesprocedur du ska använda. Det som är viktigt att komma ihåg, är att varje faktura har sin egen oberoende påminnelsesprocess.

Illustration-af-to-maend-der-ringer-til-hinanden-NY

De olika påminnelsefunktionerna

Den vänliga versionen är att du börjar med att skicka ett kontoutdrag till den gällande kunden. På det sättet berättar du att du saknar en inbetalning utan att skicka en riktig påminnelse. Du kan också bara skicka iväg en påminnelse med en gång.

Får den vänliga versionen ingen effekt, så kan du skicka iväg din första påminnelse. Händer det fortfarande ingenting, kan du skicka påminnelse nummer två och tre. e-conomic fungerar på så sätt att innan du skickar påminnelse nummer två, så måste du ha skickat den första.

I varje påminnelse har du möjlighet att lägga till och ändra texten, så att du kan ändra din ton efter hand, om det tar lång tid för dig att få betalt.

Påminnelseavgifter

Det finns olika regler för hur mycket påminnelseavgift du får lägga på det ursprungliga beloppet. För företag till företag får du om kunden inte har betalt inom 30 dagar lägga på en avgift på upp till 450 kr. För företag till privatperson får påminnelseavgiften max vara 60 kr per påminnelse.

Du ska därför vara uppmärksam på om det är en påminnelse till ett företag eller en privatperson.

Behöver du mer hjälp?

Ska du skicka ut påminnelser och behöver lite hjälp med det praktiska i e-conomic? Du är alltid välkommen att kontakta vår support. Du kan även läsa mer om påminnelseavgifter här.