I tidigare blogginlägg har vi tittat på hur du enkelt fakturerar och skickar påminnelser, därför kände vi att det var dags att berätta lite mer om vad som är viktigt i själva påminnelseprocessen och hur du enkelt matchar fakturor och inbetalningar.

Tyvärr händer det ofta att kunder glömmer bort att betala sina fakturor, och därför kan du bli tvungen att skicka en påminnelse. Med e-conomic kan du enkelt skicka påminnelser med räntor och avgifter. Det är dock några få saker du ska ha koll på innan du skickar iväg påminnelser, det ska vi titta lite närmare på.

Registrera dina inbetalningar

Det första du måste kontrollera är att du har tagit emot de inbetalningarna som skulle ha registrerats. Annars finns det en risk att du skickar påminnelser till kunder som redan har betalt. Det kan uppfattas som oprofessionellt och det är slöseri med tid. Det är bättre att du använder dina resurser på annat som skapar värde för ditt företag.

Matcha – antingen automatiskt eller manuellt

När du registrerar en betalning kommer den i bokföringssammanhang bli kategoriserat som en ”matchning”. Det betyder att du stänger öppna poster, så det blir färdigbokförda i din bokföring. När du jobbar i e-conomic har du två möjligheter att matcha.

Du kan antingen registrera dina betalningar genom att använda automatisk matchning. Fördelen med denna metod, är att du snabbt och enkelt kan matcha en rad poster samtidigt och spara en hel del tid.

Det andra alternativet är att matcha manuellt. Till skillnaden från den automatiska modellen, så ska du själv gå in och para ihop den gällande fakturan med rätt inbetalning. Har du bara några få inbetalningar, kan du enkelt använda denna metod och se till att alla matchningar är knutna till rätt poster. Det kan dock vara ganska resurskrävande om du har många öppna poster.

Klara, färdiga gå!

När du har fått ordning på alla öppna poster, som ska matchas är du redo att skicka påminnelser till de kunder som inte har betalt sina fakturor.

Behöver du mer information?

Om du behöver mer hjälp till att stänga dina öppna poster, så hjälper vi dig gärna. Du kan kontakta vår support på telefon 08-562 766 90 eller skicka ett mejl till: info@e-conomic.se