Moms kan verka väldigt tidskrävande men med e-conomic behöver du inte göra någon manuell uppsättning av moms, utan vi har gjort det enkelt för dig som använder e-conomics Standardinställning och lagt till alla momskoder som du kan behöva.

Som du kanske märker från våra tidigare inlägg i blogg-följetongen, ”Så får du en bra start i e-cononomic” så är vi varma förespråkare för standardinställningen.

Så enkelt är det att upprätta ett extra konto

Även om standardinställningen innehåller allt du behöver för att komma igång, kan det tänkas att du någon gång behöver lägga till ett extra konto i kontoplanen. Det kan t.ex. vara kostnader för Internetabonnemang som ska fördelas på flera olika kontor.

Istället för att skapa ett konto helt från grunden är det smart att kopiera ett redan existerande konto. Då får du med korrekta inställningar automatiskt och sparar tid. Det enda du behöver göra är att själv korrigera namnet på kontot och kontonumret.

Tänk på att det kan vara bra att välja ett nummer som är närliggande till det ursprungliga kontot, så det ena kontot för kostnader för Internet inte ligger i toppen och det andra i botten i kontoplanen.

Därför ska du använda momsavstämningen löpande

Ett annat tips är att använda momsavstämningen för att se till att du har koll på momsen, och att du har gjort den rätt.

Med momsavstämningsrapporten kan du nämligen se skillnaden på den beräknade och bokförda momsen, du kan även se om du har verifikationer utan momskoder.

I momsavstämningen har du också möjlighet att hitta konton som har en förmåga att lätt bli fel när det kommer till momsen.

Kanske har du behov av experthjälp? För det har vi vår användbara revisorslista, där kan du hitta en revisor eller redovisningskonsult i närheten som kan hjälpa dig.