I maj i fjol bytte den första e-conomic användaren till den nya e-conomic designen, sen dess har fler och fler användare hoppat på tåget. Vi har fått massor av bra feedback från våra användare och vi lyssnar på allt så att vi kan förbättra vår senaste produkt och vår kommunikation.

Därför har jag snackat med Kim Sneum Madsen om det.kim

Kim är e-conomics supportavdelningens andliga ledare och har varit en del av företaget i över 10 år. Han har följt e-conomic från starten och känner programmet lika bra som sin innerficka.

Varför förändrar e-conomic  något som användarna generellt sett är nöjda med?

”Utvecklingen kan inte stå stilla eftersom världen runt omkring oss förändrar sig. Den teknologi som e-conomic ursprungligen skapades med är uppdaterad flera gånger om efter det. Vi har bland annat ökat hastigheten, förbättrat överblicken och förhöjt användarvänligheten med bättre grafik. Sammantaget medverkar dessa förändringar till att modernisera och framtidssäkra e-conomic.  Det är den huvudsakliga orsaken till varför vi ville förändra oss, det blir helt enkelt mer hållbart.”

Kan vi inte behålla det gamla e-conomic i kombination med det nya?

”För e-conomic har det varit viktigt att vi har en så enkel uppsättning som möjligt. Om vi hade flera versioner som kör samtidigt så skulle vi få höga kostnader för underhåll vilket skulle kräva större hänsyn i utvecklingsarbetet. Det skulle vara kostnader i samband med det som vi inte var redo att betala, eftersom dessa kostnader inte skulle vara synliga för kunden och därmed svåra att ta betalt för.

När det handlar om underhåll och logistik så gäller det att ju färre system du har att underhålla desto billigare blir det. Man får helt enkelt fler fördelar med skalekonomi. I vår del av världen handlar det i stor utsträckning om att uppnå skalekonomi, så att vi kan hålla ner kostnaderna till fördel för våra kunder, och för vår egen del så att vi kan klara konkurrensen från våra konkurrenter.”

Tänker ni på kunder som är frustrerade över bytet av design?

”Jag har en stor förståelse för hur det är att lära sig något nytt i en hektisk vardag där tid är en bristvara. Självklart är det ett irritationsmoment.

I anledning av detta har vi valt att ha en extra lång tidsperiod för att gå över till den nya designen, så att våra kunder har haft möjlighet att lära sig saker i sitt eget tempo. Vi vill ju helst att kunderna byter frivilligt, men förr eller senare måste vi dra bort plåstret så att säga och få de sista användarna överflyttade till den nya designen i e-conomic.”

Vad vill du säga till dem som är skeptiska?

”Med ny teknik och nya utvecklingsmöjligheter kan vi erbjuda några smarta och tidssparande lösningar som vi inte kunde med den gamla kodbasen. Vi hade helt enkelt nått en gräns för hur mycket vi kunde förbättra e-conomic utan att byta teknologi.

Vi anser att med den feedback som vi har fått att vi nu har en bättre produkt, men det finns självklart alltid någon som inte delar den uppfattningen. Vi försöker därför att räcka ut en hand genom att ta emot förslag i vår support och hjälpa dig via online kurser. Vi sitter redo vid telefonerna för att hjälpa dem som har haft utmaningar med att lära sig den nya designen. Om du upplever att du har problem eller att det är svårt så tveka inte att kontakta oss!”

Kims uppmaning är ett passande sätt att avsluta detta inlägg på. Om det är något du vill ha förklarat eller om du har frågor om den nya designen, ta tag i oss antingen genom att mejla eller ringa så hittar vi en lösning tillsammans.